Spel Grensland eerste resultaat Constructing the Limes

Begin oktober maakten bezoekers van een public engagement event van de Universiteit Utrecht, Operatie Breinbreker, op speelse en creatieve wijze kennis met de Limes. Gezinnen konden het spel Grensland spelen, ontwikkeld door Dr. Saskia Stevens in samenwerking met Erik Goosmann (Mappa Mundi Carthography) en Hanneke Breken (ideeHB). Het spel is een eerste resultaat van het grote wetenschappelijke project Constructing the Limes, een initiatief van de Universiteit Utrecht en diverse partners.

In het spel Grensland bewegen de spelers door het Romeinse grensland in Nederland en steken ze herhaaldelijk de grens van het Romeinse Rijk, de Limes, over; de spelers ervaren dat de grens er niet zozeer was om mensen tegen te houden, maar dat ze met hun goederen makkelijk de grens over kunnen en dat de grens juist ook een plek was waar mensen elkaar ontmoetten. Bovendien maken de spelers tijdens het spel kennis met belangrijke lokale archeologische vondsten en leren ze over de Romeinse tijd in Nederland.

Grensland

In het spel kiezen de spelers een Romeinse of Germaanse rol (bijvoorbeeld, Romeinse pottenbakker, Germaanse zouthandelaar) en moeten ze om de benodigde grondstoffen te verzamelen over het spelbord bewegen, de Limes overgaan en via de weg of de rivier de  benodigde grondstoffen ophalen of ruilen op een markt met medespelers. De spelers moeten samenwerken en er gezamenlijk voor zorgen dat alle grondstoffen in Forum Hadriani zijn voordat de keizer daar aankomt. Intussen is de keizer in Bonn vertrokken en reist hij elke beurt een stapje verder richting Forum Hadriani. De reis van keizer Hadrianus bepaalt de duur van het spel. Als hij in Forum Hadriani aankomt, is het spel afgelopen. Elke beurt gooit de speler met de dobbelsteen en draait een actiekaart die de reis van de keizer kan versnellen of vertragen, maar ook spelers kan helpen of tegenwerken.

Na de try-out op het evenement begin oktober wordt het spel nu op basisscholen gespeeld, waar het met veel enthousiasme is ontvangen. Vanuit andere scholen en culturele instellingen is ook interesse getoond in het spel. Er wordt nu onderzocht hoe het spel op grotere schaal beschikbaar gemaakt kan worden.