Laat de geschiedenis herleven - De Romeinse vrouw

De katern ‘De Romeinse vrouw’ behoort tot de serie ‘Laat de geschiedenis herleven’. Leerlingen kunnen door middel van aanwezige symbolen in de katern en een duidelijke instructie zelfstandig aan de slag.
Aan de hand van krantenartikelen en foto’s gaan zij drie opdrachten doen:
- een plattegrond maken van de archeologische vondst en de omgeving
- de gevonden voorwerpen inventariseren
- een reconstructieverslag schrijven
Het zijn inlevingsopdrachten waarbij de leerlingen zich verplaatsen in het werk van een archeoloog.
De opdrachten in de katern zijn afwisselend en sluiten aan bij de verschillende leerstijlen van leerlingen. De leerlingen die er al mee werkten waren positief over de opdrachten. De ene leerling genoot vooral van het maken van de plattegrond, anderen haalden juist weer energie uit het schrijven van het reconstructieverslag.
Doel
Kennismaken met diverse aspecten uit tijdvak van de Romeinen.
Door middel van archeologische vondsten aspecten en zaken uit het leven van de Romeinen reconstrueren. In deel 1 van de serie gaat het over een Romeinse vrouw.
Lesmateriaal/ werkvorm
Zelfwerkzaamheid, begrijpend lezen, samenvatten, zoekend lezen, tekenen, interpretatie en creatie.
Leerdoelen en competenties
Kenmerkende aspecten:
-De klassieke kunst van de Grieks-Romeinse cultuur
-De groei van het Romeinse Rijk waardoor de Grieks-Romeinse cultuur zich in Europa verspreidde
Leerdoel: leerlingen creëren d.m.v. een inlevingsopdracht (werk van een (archeoloog) zich een beeld van het leven van mensen uit de Romeinse tijd
Competenties: concentratie, begrijpend en zoekend lezen, interpreteren en creëren.
Tijden
Hele jaar door.
Tijdsbeslag
3 – 5 klokuren
Prijs
0,99 cent per katern